Z ceskeho denniho tisku vybira a svymi poznamkami komentuje poverena pracovnice Absurdistanskeho ministerstva zahranici, Blazena Zavodova, vedouci odboru pro strkani nosu do cizich zalezitosti. Za jeji politickou nezavislost a cerstvost rohliku v Absurdistanu ruci Cisaruv pekar, trvalym bydlistem V zamku a podzamci 18, toho casu na dlouhodobe dovolene u Machova jezera.

(vzhledem k tomu, ze mira absurdity, obsazene ve vyrocich nekterych ceskych politiku, je stale natolik vysoka, ze naplnuje skutkovou podstatu trestneho cinu "vymesovani se do vnitrnich zalezitosti suverenniho statu", hodla Absurdistanska vlada z duvodu bezpecnostnich tyto projevy prubezne monitorovat a doufa, ze toto obranne opatreni nenarusi bratrske vztahy mezi Ceskou Republikou a Spojenymi Okresy Absurdistanskymi)


"Je na case zacit vaznou diskusi o ustavni zmene postaveni Senatu... Pretvorme Senat do podoby neprimo volene komory delegovanych krajskych zastupitelu..."
(Jan Zahradil - Neviditelny pes 21.11.00)
No jo, a jsme doma - uz se nam tady zase podel plotu plizi "neprima volba". Cim to jen bude, ze se ceskym politikum pri pouhe myslence na primou volbu roztresou strachy kolena. Ze by to bylo proto, ze pridrzet panu predsedovi uctive dvere je daleko snazsi cesta na partajni kandidatku nez objizdeni mest a vesnic a ziskavani lidi pro konkretni myslenky? Asi jo, jak se nedavno natvrdo presvedcila pani ex-senatorka Benesova.

"Jiste, uz slysim reakce v diskusi na tento clanek : odesak krici proti Senatu, protoze prohrali. Kdo chce, at si to klidne mysli. Ale mlhu naproste zbytecnosti, do ktere se po techto volbach zahalil cely Senat, tim nerozptyli."
(Jan Zahradil - Neviditelny pes 21.11.00)
Svata pravda. Myslenka "zbytecneho senatu" je natolik genialni, ze by se s ni melo neprodlene vyrazit na mezinarodni kolbiste. Coz takhle treba navrhnout Olympijskemu vyboru, aby se s okamzitou platnosti zrusily discipliny, ve kterych Ceska Republika nikdy neboduje. K cemu vsechna ta roztodivna sportovni odvetvi jsou, kdyz v nich stejne nevyhravame, ze jo, pane Zahradile? A tech penez, co organizatori pristi olympiady usetri...

"Nemam sebemensi chut a zajem hajit exponenty byvaleho komunistickeho rezimu, ale nepreji si, aby nekdo zvnejsku zasahoval do mych domacich zalezitosti. Na jakem zaklade to chteji delat? Znamena to, ze jedni byvali ci soucasni komuniste (napr. cesti) jsou pro Evropu neprijatelni, zatimco jini byvali ci soucasni komuniste (napr. italsti ci francouzsti) pro Evropu prijatelni jsou? Ze jsou dokonce prijatelni natolik, ze mohou byt i ve vladach jednotlivych zapadoevropskych zemi? Znamena to, ze se italsky komunista muze polepsit, ale ze se cesky polepsit nemuze?"
(Vaclav Klaus - Vecernik Praha 04.08.00)
No, on je mezi ceskymi a italskymi komunisty takovy malilinkaty rozdilecek. Italsti komuniste nezamordovali tisice lidi, nevyhnali ze zeme desetitisice odborniku a nezlomili pater statisicum lidi, cleny ODS z tohoto nevyjimaje. Ale co bolo, to bolo, terazky jsou to "polepseni komuniste", kteri se tresou nedockavosti, aby mohli pomoci vybudovat tu nejtrznejsi ze vsech trznich ekonomik, ze? Mimochodem, trocha pokani za ctyricetiletou moralni devastaci by jim neuskodila. Co takhle stahnout se na cas z verejneho zivota a starat se treba o nemocne obcany, nebo pomoci pri naprave ekologickych skod... To by byli opravdu polepseni komuniste. Ale lidi, kteri po cela osmdesata leta horovali pod obrazem Klementa Gottwalda za planovane hospodarstvi, aby pak behem nekolika mesicu nafasovali nove legitimace a za tucny poslanecky plat dohazovali svym byvalym kolegum statni zakazky - to u me nejsou "polepseni komuniste", ale "bezcharakterni karieriste". Neni divu, ze se ta prohnila kapitalisticka Evropa zdraha tyto "lidi zvlastniho razeni", kteri na ne jeste pred deseti lety na stranickych schuzich nenavistne plivali, prijmout do sveho stredu. A co my? Vyporadame se uz konecne s minulosti? Ale kdez! My jenom hezky furiantsky praskneme dvermi. To jsme pane kabrnaci! Na ty nase cesky bolseviky nam nikdo zvenci sahat nebude!

"Kdyz jste priznal, ze jste vyjednal pro Livii Klausovou misto v dozorci rade Ceske sporitelny, proc bychom vam meli verit, ze to nedelate i v jinych pripadech?" "Protoze nastal docela vyznamny posun v interpretaci. Ja jsem jednal s ministrem financi o dozorci rade FNM, ale nejednal jsem o pani Klausove. V ramci tohoto jednani o FNM padla zminka i o pani Klausove. Ale nebylo to jednani typu: Livie Klausova pujde tam a my pro vas na oplatku taky neco udelame. Zadne takove obchody se neuzaviraly a neuzaviraji."
(Ivan Langer - Dnes 24.07.00)
To by me teda zajimalo, jak takova zminka vlastne vypada. Co treba takhle: "Pane ministre, apeluji na vas, abyste se pri rozhodovani o dozorci rade ridil pouze odbornymi schopnostmi uchazece. Nenechte se prosim ovlivnit stranickymi, ci dokonce pribuzenskymi svazky a mejte na pameti pouze blaho danovych poplatniku, kteri vam v dobre vire tuto funkci sverili. Verim, ze vami vybrany kandidat bude moralne i profesne zpusobily a ze nebude zavdavat priciny ke spekulacim o prorustani hospodarske a politicke elity v teto zemi. Jo, mimochodem, a vite, ze pani Klausova umi plest bajecne svetry?" Tak takhle nejak bych si predstavovala tu nenapadnou zminku.

"Volebni zakon do Senatu ma zakladni formalni znaky vetsinoveho systemu, tak jak mu predepisuje ustava: voli se v jednomandatovych obvodech. Jenze jeho efekt je vyrazne zpomerneny, a to kvuli dvoukolovemu mechanismu. Vzpomenme si na historicky prvni volby do Senatu. ODS zvitezila v prvnim kole v 78 z 81 obvodu. Pamatujeme si na klasicke vystoupeni tehdejsiho predsedy lidovcu Luxe, jak v televizi dramaticky ukazuje svuj kolacovy graf, kde se v modrem mori ODS utapeji tri osamoceni senatori jinych stran. Efekt tohoto pekneho vyrazu koalicni spoluprace po luxovsku se dostavil: druhe kolo se stalo honickou na ODS. I v obvodech, kde kandidat ODS mel po prvnim kole obrovsky naskok, se spojena fronta koalicnich "partneru" a opozicnich komunistu a socialistu dostala na prvni misto."
(Ladislav Jakl, poradce V. Klause - Dnes 27.7.00)
No, a nebude to nahodou pro to, ze volici tomu tak chteli? Kdyby chtel mit narod "modry" parlament, tak by ho proste mel, i kdyby se Lux rozkrajel. A nekdo by vam mel vysvetlit, ze vetsinovy system je dvoukolovy pro to, aby se k volbe reprezentanta daneho obvodu mohli vyslovit i ti volici, jejichz kandidat v prvnim kole neuspel. Snad byste nechteli poslat do Senatu, nekoho za kym stoji pouze 20% daneho obvodu? Takovehle veci byste uz v ODS meli mit davno ujasnene. Co vlastne delate na tech slavnych ideologickych konferencich? To tam cely vikend hrajete piskvorky?

"Rekli jsme - jiz pred nekolika dny a plati to i dnes - ze nemame duvod hajit vedeni ci akcionare te ci one banky. Chteli jsme tim upozornit na to, ze pouze citime spoluzodpovednost za to, aby se verejnost dozvedela pravdu o tom, co se v IPB skutecne stalo."
(Vaclav Klaus - Tyden 10.07.00)
Jejda. To bych hrozne rada videla, jak by se verejnost tvarila, kdyby se pravdu o IPB nakonec dozvedela. Ale klidek, ona uz se parlamentni komise postara o to, aby spinave spodni pradlo na svetlo denni nevyplavalo. Stejne jako to bylo s onim povestnym "svycarskym uctem", ktery nejdrive zarucene neexistoval, pak se na nej snazilo usilovne zapomenout, a kdyz se ted ukazuje, ze mozna existoval, tak -jako na potvoru - k nemu stejne nebudeme mit pristup. Ale na to neni potreba zadnou komisi. To si ODS dokaze v pohode "zatlouct" sama. Nedelejme z politiku hlupaky. Vzdyt zamest za sebou stopy dokaze kazda chytrejsi liska.

"Hranice (pro vstup do parlamentu - pozn. Blazena) maji zcela nepopiratelnou logiku. Petiprocentni hranice je zavedena proto, aby strany s minoritnim vlivem nemely zastoupeni v Poslanecke snemovne. V okamziku, kdy nezavedete pro koalici ctyr stran hranici ctyrikrat vyssi, automaticky navadite politickou stranu, ktera by ziskala treba 2,5 procenta, aby se nalepila na nejakou vetsi stranu. Tim padem muze dostat 0,1 procenta hlasu a ma zastoupeni ve Snemovne. To ale neni fair play."
(Miroslav Macek - Pravo 07.07.00)
Ale, pane Macku, vy jste ve svatem zapalu uplne zapomnel na to, ze posuzovat co je a co neni "fair play" by mel jen a jen volic. A pokud by rekneme 15% volicstva chtelo, aby je v parlamentu zastupovala koalice slozena treba ze 7 titernych stranicek, tak tech 15% volicu ma na takovouto reprezentaci pravo. To totiz vyplyva z logiky slova "demokracie". A ze se to nelibi ustrednimu vyboru ODS? To je jeho problem. Politik ma v popisu prace vladnout s temi, kteri na to maji od volicu mandat. A to zahrnuje i umeni se na te vlade dohodnout. A ne si nastavovat pravidla tak, aby nebylo nutne se s nikym domlouvat. Kdyby si vase pojeti demokracie vzali za sve treba sevci, tak budeme mit zitra na trhu dve cisla bot a zbytek populace bude mit puchejre z otlacenych pat. Takze abych to shrnula: nemejte o nejake "nalepovani" stran strach. On si to pan volic dokaze ve sve hlavicce prebrat.

"Napriklad ve Spojenych statech je system zalozen na dvou stranach a dokonce na velmi stranickem prezidentovi. Pritom je to nejmocnejsi demokraticka, ekonomicka a politicka svetova velmoc."
(Miroslav Macek - Pravo 07.07.00)
Jo takhle, no tak to jo. Takze od pristiho roku zacneme v Polabi pestovat ryzi, protoze napriklad v Cine a ve Vietnamu se ji dari primo vyborne. Smarjajosefe, clovece, honem utikejte za panem profesorem, at vam vysvetli, ze politicka prostredi v Ceske Republice a v USA se sobe podobaji jako vejce mrkvi.

(z rozhovoru MfD s Petrem Lachnitem, ktery si za poradce vybral Zdenka Munzara)
MfD: Informoval vas poradce Zdenek Munzar o sve minulosti, o tom, ze ma petadvacetimilionovy dluh, ktery nesplaci?
PL: No, nejak ano. Kdyz to vyslo v Tydnu, tak neco rikal.
MfD: A co s tim budete delat?
PL: Ja nic. To neni moje vec.
MfD: Ale je vasim poradcem?
PL: Samozrejme.
MfD: Vy v tom nevidite zadny problem? Ani eticky?
PL: Ne, proc?
...
(a to nejlepsi nakonec - po vcelku unavne diskusi, ve ktere se MfD snazi panu ministrovi vysvetlit, ze by se jako nadrizeny mel o pochybne podnikani svych zamestnancu alespon trochu zajimat, Petr Lachnit nezadrzitelne smecuje):
PL: Ale on mi neradi, jak tunelovat podniky nebo neco takoveho.

(Petr Lachnit - Dnes 03.07.00)
Vy novinarske hyeny, ruce pryc od tohoto vzacneho talentu! Takovyhle koumak, ktery "vi jak na to" se bude pri zalepovani ministerskeho rozpoctu naramne hodit. A kdyz uz nic netusicim politikum predhazujete slova jako etika, tak jim alespon nejdriv vysvetlete, co to slova znamenaji. Sakra fix.

"Jasne rikam, ze referendum ano. Rikal jsem to vzdycky a rikam tez, ze nema cenu referendum, az bude uplne po vsem a bude to zbytecne povolani obcanu k urnam. Musi dostat nekdo nejaky mandat, co smi nebo nesmi udelat," prohlasil Klaus (o referendu ke vstupu do EU - pozn. Blazena).
(Vaclav Klaus - Ceske Noviny 22.06.00)
Ale to jsou mi veci. A kdypak bude referendum o zmene volebniho zakona, ze jsem tak smela? Ja si totiz nevzpominam, ze by nekdo (jmenovite ODS a CSSD) dostal nejaky mandat k tomu, aby tuto dulezitou zmenu provedl.

Dnes: "Premier Zeman v utery uvedl dva klicove momenty, ktere vedly k nucene sprave - tedy takzvanou krizi likvidity v IPB a krach jednani s Nomurou o odkoupeni banky. Myslite si, ze za teto situace bylo mozne zvolit jine reseni nez nucenou spravu?" - Ivan Langer: "Vite, to je interpretace jedne strany. Povinnosti parlamentu ale je zjistit objektivni skutecnost, tedy vsechny informace vsech zucastnenych stran, nejenom vlady."
(Ivan Langer - Dnes 22.6.00)
Jezismarja, kdy uz se cesti politikusove nauci odpovidat srozumitelne na jasne polozene otazky a prestanou ze sebe vyblekotavat obecne fraze. Na zcela jednoduchou otazku "bylo mozno zvolit jine reseni?" prece existuji jen dve mozne odpovedi. Bud "ano, bylo mozno zvolit takove a takove reseni" anebo "ne, jine reseni neexistovalo". To mel pan mistopredseda pri hodinach logiky otekly kotnik nebo co, herdek.

Milos Zeman vcera prozradil, ze senatorum na uterni schuzce domlouval: "Rekl jsem jim, ze splneni tohoto zavazku (tj. hlasovat pro volebni novelu - pozn. Blazena) slibil ustredni vybor a ze ve stanovach CSSD je napsano, ze povinnosti clena je plnit usneseni organu strany."
(Milos Zeman - Dnes 22.06.00)
Pane inzenyre, budicek! Budete se asi divit, ale v parlamentu sedi zastupci lidu a ne zastupci ustredniho vyboru. Cozpak vy nectete ustavu? Kdyby meli byt poslanci jen prevodovymi packami svych stranickych pohlavaru tak bychom si je vubec nemuseli volit. Misto narocneho jednani v parlamentu o tom, zda je vec lidu prospesna ci nikoliv, by pak proste stacilo, aby pani Zouzvickova, ze sekretariatu CSSD zavolala pani Muchlackovou ze sekretariatu ODS, jak ze si to ti sefove dohodli a my bychom si mohli celou tuhle hru na demokracii usetrit. To by se statni kase ulevilo, vidte pane predsedo vlady?

Priblizovani k EU nesmi byt podle Klause zamenovano s "umele naockovanym huraevropanstvim". "Na rozdil od jinych - jako nahrazkou za chybejici politicky program - nemavame romanticky pozdvizenymi modrymi fabory se zlutymi hvezdickami," pronesl sef ODS.
(Vaclav Klaus - Lidove Noviny 12.06.00)
A hrome. Tak k panu profesorovi uz se doneslo, ze v civilizovanych zemich neni zvykem, aby fanousci politicke strany nosili na sekretariat igelitky napechovane az po okraj bankovkami. Tak to teda budeme mit euro-utrum.

"V procesu uz vice nez desetilete zmeny nasich zivotu od listopadu 1989 do dneska - a to mimo veskerou pochybnost - vyrazne prevazuji plusy nad minusy, uspechy nad neuspechy."
(Vaclav Klaus - Hospodarske noviny 18.05.00)
Tak tohle klise uz slysim ze stejnych ust asi po stodvacateosme a chci k tomu jen dodat, ze za ty uspechy vdeci Ceska republika predevsim tisicum zedniku, inzenyru, sportovcu, lekaru, maliru, prodavacu a vsech tech jimz pad komunismu najednou uvolnil ruce. A na tom padu komunismu, ma ODS pramale zasluhy, ledaze by se vyjevilo, ze dr. Macek vrtal komunistum zuby tak mazane, ze v noci 17.11.89 lezeli vsichni na pohotovosti s akutnimi bolestmi. A co se tech "neuspechu" tyce, tem bych v mnoha pripadech rikala spise trestne ciny. Oni by lidi dokazali leckteremu nezkusenemu ministrovi prominout nejaky ten prosvihnuty termin nebo ztratu te ci one zakazky kvuli spatne vyplnenemu formulari. Tomu by se dalo i rikat neuspechy. Ale kdyz si nekdo za statni penize (rozumej za penize danovych poplatniku) masti zcela vedome vlastni kapsu, popripade kapsu svych bliznich, tak tomu ja neuspech nerikam. To je, abych to rekla nejak slusne, svinstvo. A na tom ma ODS, jakoz i dalsi strany politicke podil primo lvi.

Po mnoha letech v ustrani totiz usedl na dulezite kreslo ve vyznamne ceske zbrojarske firme (Zbrojovka Brno) byvaly predseda Socialistickeho svazu mladeze Vasil Mohorita... Pro Radiozurnal nicmene (generalni reditel) Jirousek uvedl, ze ve jmenovani Mohority nevidi zadnou senzaci. "Pro toto misto disponuje zivotnimi zkusenostmi," popsal navic Mohoritovy prednosti.
(Pavel Jirousek - Lidove Noviny 18.03.00)
Heureka!! Povolejme do zbrane vsechny stare kadry a matozna ceska ekonomika zase povyskoci jako za dob rozjuchaneho RVHP. Tak rychle zavolejte Milouse Jakese a pekne ho poproste, jestli by nam neracil trosicku vypomoct. Ten musi mit panecku zkusenosti. Vzdyt ridil dva roky cely ceskoslovensky stat. Povazte si! Vytahnout CKD z blata bude pro nej hracka. Tak honem, honem, bohatyri, dokud jeste staremu panovi slouzi zdravi.

Zatimco sociologove jsou v hodnoceni Brezinova primeho politickeho vzestupu spise skepticti, politici socialni demokracie nesetri chvalou. "Myslim si, ze patri k nejvyraznejsim talentum socialni demokracie," tvrdi predseda prazske organizace CSSD a poslanec Karel Splichal.
(Karel Splichal - Lidove Noviny)
No baze. Vsak i sam pan predseda Zeman rika, ze o ministrech musi rozhodovat odborne schopnosti a ne stranicka legitimace. A takovy sedmadvacetilety kandidat, vysoustruhovany na miru vlastnim stranickym soukolim je hotovy terno! Kdepak nejaky ctyricatnik nebo padesatnik, ktery si brouzdal po svete a sbiral rozumy. Vzdyt takovy ministr by pak treba panu premierovi i oponoval! Dejte pokoj!

"Povazujeme za naprosto nezbytnou zasadni institucionalni zmenu v akci ciste ruce. Jde o jeji presun na specializovana pracoviste statniho zastupitelstvi, a z toho zcela logicky vyplyva, ze koordinacni komise prestane existovat," oznamil vcera Zeman.
(Milos Zeman - Dnes 11.03.00)
...teda jako vono se ukazalo, ze s tema cistejma rukama bysme nastvali nase chlebodarce z ODS a tak to radsi zahrajeme tak nejak do autu... teda chci rict na specializovany pracoviste...

"I kdyz vim, ze o tom bude rozhodovat nas poslanecky klub, jehoz jsem jednim ze ctyriasedmdesati clenu, povazoval bych za velmi stastne reseni, kdyby se pan Grulich stal mistopredsedou snemovny," potvrdil vcera Zeman.
(Milos Zeman - Dnes 11.03.00)
Jo, kde jsou ty casy, kdy se zaplnena namesti blahove domnivala, ze prichazi doba, kdy o dulezitych funkcich budou rozhodovat volici. Uz je to zase jak za dob politbyra. Jeden strejda poklepe druhymu na rameno a povida: "Jen klid, Josef, kdyz rikam, ze tu funkci dostanes, tak ji sakra dostanes." Mimochodem vsimli jste si, ze ani krajsky hejtman nebude volen primo, ale rozhodne o nem zastupitelstvo. Jaka hruza asi obchazi ceske politiky pri pomysleni, ze by museli mistni obcany pro sva stanoviska ziskavat. Studeny pot jim vyrazi na celech, kdykoliv se jen naznakem zminite o prime volbe. To v zaprdenych stranickych stajich se nasi rekove citi jako ryba ve vode. Karel domluvi Lojzovi, Vasek slibi Joskovi clenstvi v nejakem mensim predstavenstvu, Franta pujci Pepovi na vikend chalupu a hejtmanska funkce je v kapse - ani to nebolelo.

"Zda se opravnene tvrdit, ze Masaryk po cely zivot zustal socialistou, ze byl ideove zretelne nalevo a ze se jen nerad a v kazdem pripade jen castecne smiroval se samotnou podstatou volneho trhu." uvedl Klaus.
(Vaclav Klaus - Dnes 3.3.00)
Chudak Masaryk. Pro bolseviky stal moc napravo a pro nase "drave kapitalisty" zase stoji moc nalevo. Mimochodem, kampak se nasi "ochranci volneho trhu" podeli, kdyz pan ministr Dyba (ODS) propachtoval tak klicove odvetvi jako jsou telekomunikace firme Telecom? A jakpak to, ze se oposmluvni poslanci snazi zuby nehty tento monopol udrzet pri zivote? Inu, ono se tem nasim hrdinum kapitalisticke prace do volneho trhu asi moc nechce. Proc by si meli dobrovolne zuzovat mantinely pro vlastni cachrovani, ze jo? A tak aby to nevypadalo, ze na idealy trzniho hospodarstvi docela zapomneli, tak si alespon kopnou do Masaryka. To nic nestoji.

"Myslim, ze se dopoustite jedne podstatne chyby, pane redaktore. Dochazite k tomu, ze ve vlade se meni pouze nekvalitni ministri. Ja bych to transformoval. Ve vlade se meni ministri, u nichz dochazi ke zpozdovani v urcitych vyznamnych oblastech, coz nutne neznamena jejich nekvalitnost."
(Milos Zeman - Dnes 26.02.00)
Jo takhle. No tak to jo. Tak ja uz priste nebudu vyhazovat shnily rajcata, ale jenom rajcata u nichz bude dochazet ke zpozdovani v urcitych oblastech trvanlivosti.

"Slovo kockopes jsem si nevymyslel ja, opozicni smlouvu s CSSD nedelame z lasky k CSSD a panu Zemanovi, ale diky nechuti lidovcu a unionistu udelat koalici napravo od stredu s nami. Mnohokrat jsem jiz rekl, ze autory opozicni smlouvy byli panove Ruml a Lux, a ted dodavam, ze autory tolerancniho patentu jsou panove Kasal a Kuhnl. V obou pripadech byl kmotrem pan prezident."
(Vaclav Klaus - Dnes 12.02.00)
A to jsou mi veci! A pri tom to neni tak davno, co pan predseda shodil pravostredovou koalici se stolu, nebot by pry byla "prilis rizikova". A neuplyne ani ctvrtrok a najednou se dozvidame, ze lidovcum a unionistum, kteri koalici navrhovali, se do ni nechtelo (???). No jestli to takhle pujde dal, tak nas ceka senzacni odhaleni, ze autorem Charty 77 byl Karel Gott a za kmotra mu sli Kremilek s Vochomurkou. Po pravde receno - to, ze politik ve vysoke funkci prekrucuje udalosti zcela nedavne me zase tak moc neprekvapuje. Spis me fascinuje, ze mu to petina populace poslusne vyzobava z ruky. To by se teda ani u nas v Absurdistanu stat nemohlo.

Predseda ODS Vaclav Klaus povazuje pritomnost Jorga Haidera (a strany Svobodnych) v rakouske vlade za "mensi zlo nez pokus o intervenci ze strany EU do suverenniho rozhodovani jedne clenske zeme".
(Vaclav Klaus - Lidove Noviny 05.02.00)
Pan profesor ma vubec zajimavou stupnici hodnot. Kdyz mu nevadilo, ze v ramci hesla "neexistuji spinave penize" schramstla velkou cast privatizace statniho majetku byvala stranicka a bezpecnostni elita, bodejt by mu vadil nejaky demokraticky zvoleny Haider. Vsak my jsme si v roce 1946 taky zcela demokraticky zvolili komunisty - a jak se nam darilo. Jejda! Radost pomyslet. Jeste ze tenkrat zadna Unie, ktera by nam do toho mohla kecat, neexistovala. Nicmene bych byla moc rada, kdyby si pan predseda uz konecne rozmyslel, zda chce smerovat do SPOLECNE Evropy v niz bude osud jednoho naroda svazan s osudem ostatnich a nebo do Evropy, kde bude mit kazdy svuj vlastni oploceny pisecek. Velmi me totiz prekvapuje, ze si pan profesor nevsiml, ze v takove Evrope uz 50 let zijeme. Takze co? Jedna bezbarierova Evropa a la "jeden za vsechny, vsichni za jednoho" a nebo 40 nezavislych statnich utvaru jako dosud? Chtelo by to jasne slovo. Hlavne kvuli volicum.

"Termin 'tolerancni patent' se ujal. Kdo je jeho autorem? Vy?" - "Neni to tak dulezite, ale svym zpusobem ano. Setril jsem si toto oznaceni asi tri tydny a bal se, aby se jej nechytil uz nekdo prede mnou. Nastesti se tak nestalo, proto jsem jej mohl oznamit az po podpisu."
(Vaclav Klaus - Lidove Noviny 04.02.00)
No comment. Jenom tem panum redaktorum z Lidovek bych vzkazala, ze nazev "tolerancni patent" se ujal zejmena diky patolizalum v nasich novinach, kteri misto aby nazyvali veci pravymi jmeny, tak poslusne papouskuji, co jim seshora nadiktuji. To vas, vy mudrci, zadne lepsi jmeno nenapadne? A nebo, nedej boze, uz jsme zase v situaci, kdy si politici urcuji, jaka slovni spojeni se mohou ci nemohou pouzivat? A co takhle misto nahravek na smec polozit panu predsedovi nejakou otazku na telo. Treba jak hodnoti s odstupem casu privatizace 90. let a nebo zda ona slavna hraz proti komunismu, za kterou je ODS vydavana, nezene svym protekcionarstvim a vytvarenim nepruhledneho korupcniho prostredi vodu na komunisticky mlyn?

Clenove medialni komise snemovny pozaduji odchod cele Rady Ceske televize (CT) a domnivaji se, ze rezignace pouze nekterych radnich situaci neresi. "Nejsem priznivcem salamove metody... k sebereflexi mela pristoupit rada jako celek," rekl dnes CTK predseda komise Ivan Langer.
(Ivan Langer - Ceske Noviny 02.02.00)
No jo, kdepak salamova metoda. Vy jste v ODS privykl spise uzeninam na bazi tlacenky, vidte? Mimochodem, televize je verejne-pravni medium. To neni zadny rucni megafon, pomoci ktereho byste po ceske kotline mohli vytrubovat oslavne balady na opozicni smlouvu.

Americka firma Motorola minuly tyden vlade navrhla, ze cely projekt dokonci za temer polovicni cenu a mnohem rychleji. Vlada vsak musi sebevyhodnejsi nabidku odmitnout. Smlouva z roku 1994 byla totiz tak nevyhodne uzavrena, ze je pro ceskou stranu nevypoveditelna. "Pokud bychom nepokracovali s Matrou, znamenalo by to vysoke naklady nejen za nevyuziti dosud realizovaneho projektu ve vysi radove tri ctvrte miliardy korun, ale i za odklizeni techto nakladu, protoze jsou vybudovany bodove radiostanice. Dale bychom museli zaplatit firme Matra penale u pripadneho arbitrazniho soudu," uvedl ministr vnitra Vaclav Grulich.
(Vaclav Grulich - Dnes 31.01.00)
Ale copak, copak, ona nam vlada genialniho ekonoma uzavrela taky nejake nevyhodne smlouvy? A co ze nenapisete, kdo tu smlouvu uzavrel? On jako pod ni neni nikdo podepsany? No to bych se moc divila. Jo, jo, milackove, naucte se uz konecne dusledne vyzadovat za sve vysoke platy osobni zodpovednost, jinak bude ta vase akce "Ciste ruce" akorat pro srandu kralikum. A jestlize nejaky pan namestek ci snad dokonce sam ministr uzavrel mizernou smlouvu, znamena to, ze je budto zcela nekompetentni a nebo mu nekdo strcil do kapsy volnasky na petrinskou rozhlednu. V kazdem pripade by se to melo hezky nahlas vysvetlit. On se ten pan zodpovedny totiz urcite vyhriva na nejake teple a dobre vycalounene zidlicce a prislusna bankovni ci dozorci rada by mela vedet, s jakym dobrackem ma co do cineni. Nemluve o tom, ze by to mela vedet i siroka verejnost, z jejichz penez se prislusny slendrian financoval. No jo, panove - to je prekvapko, co? Oni to nejsou VASE penize!

"V Senatu, ktery musi o navrhu (ustavnich zmen - pozn. Blazena) jeste hlasovat, chybi ODS a CSSD k jejich prosazeni jediny hlas. Verite, ze tam navrh projde?" "Senatori z ODS i CSSD jsou vazani opozicni smlouvou. Smlouvy se maji dodrzovat, takze predpokladam, ze vsichni budou hlasovat pro."
(Jan Zahradil - Dnes 29.01.00)
Hmmmm, jestli se nepletu, tak se tu kdysi zpivala takova pisnicka, jako ze Senat bude slozen prevazne z vazenych osobnosti, stojicich nad stranami. To uz je ale holt hrozne, hrozne davno. Tra-la-la-la-la-la-la, tra-la-la-la-la, tra-la-la-la-la-la-la, pindy-pindy-pindy.

"Zmeny volebniho zakona, ktere dohody mezi ODS a CSSD obsahuji, jsou poslednim zoufalym pokusem odvratit volebni porazku v pristich volbach do Poslanecke snemovny," rekl Kasal a zduraznil, ze ctyrkoalice nema obavy z zadneho volebniho systemu a trva pouze na tom, aby byl v souladu s Ustavou.
(Jan Kasal - Dnes 28.01.00)
Mili ctyrspasitele naroda, co kdybyste se pro jednou prestali kasat a zacali neco konstruktivniho delat. Co si takhle treba trochu posvitit na nase slavne bankovnictvi a postarat se o to, aby osoby zodpovedne za podezrele machinace nedostaly "statni trafiky" zase nekde jinde. A nebo predlozit zakony, umoznujici kontrolu politiku v mezivolebnim obdobi, aby si priste zadni novi oposmluvnici nemohli politicky prostor propachtovat na cele ctyri roky aniz by se jakkoliv zajimali o nazor svych volicu. Zkratka, meli byste se starat, aby maly cesky clovicek zase ziskal pocit, ze ma na beh veci verejnych nejaky vliv. Jestli se budete jenom vrtet na zidlich a pronaset silacke vyroky, tak to vam ten vlak do Evropy frnkne rovnou pod nosem.

"Cilem ODS, ktera minule volby nevyhrala a ktera v soucasnosti nevidi partnery, kteri by s ni chteli jit do vetsinove koalicni vlady, je - v tomto volebnim obdobi - zabranit posunu nasi zeme smerem doleva, jinak receno je to obrana statu quo. Rikam tim velmi zretelne, ze prave ted nevidime zadnou moznost jak pokracovat v ucinnem prosazovani naseho pravicoveho programu, jak status quo menit k obrazu nasemu. Jednoduse receno, neni s kym."
(Vaclav Klaus - Dnes 19.01.00)
A hrome, je zle. ODS uz zacina ztracet nejen sluch, ale i zrak. Jak jinak si vysvetlit, ze nevidi moznost koalice "101" (navic s tichou podporou poslankyne Machate). Ne ze by ta koalice byla bez rizika, ale tvrdit, ze Ctyrkoalice s ODS do vlady jit nechtela neni uplna pravda. A mimochodem, neindikuje skutecnost, ze ODS nema s kym delat pravicovou politiku, take to, ze protekcni kapitalismus z prvni poloviny 90. let mozna neni uplne to pravy vorechovy?

Mistopredseda vlady Pavel Rychetsky mini, ze nastala doba pro nahrazeni lustracniho zakona moderni pravni upravou, ktera zajisti kvalitni statni aparat zakonecm o statni sluzbe. "Lustracni zakon splnil svou positivni roli a ani se nemusel pouzivat," rekl Rychetsky ve vcerejsim poradu TV Nova 7 cili Sedm dni.
(Pavel Rychetsky - Lidove Noviny 17.01.00)
Jen klid, on by lustracni zakon mohl klidne vedle zakona o statni sluzbe koexistovat. Nebo jsou zkusenosti agentu StB pro nas budouci blahobyt tak zivotne nezbytne? A zajdete se do Spalovy galerie podivat se na vystavu "Malik urvi". Symbioza vasi strany s komunistickou nomenklaturou je opravdu dojemna.

Dnesni jednani (o doplneni opozicni smlouvy) bylo podle Klause "tvrde, nelehke a komplikovane". Smirci rizeni neni u konce; dnesni dohodou byl ale ucinen prvni krok k jeho zdarnemu zavrseni, dodal sef ODS.
(Vaclav Klaus - Ceske Noviny 14.01.00)
Cili, abych parafrazovala pana mistopredsedu Macka, nechate CSSD, aby se znemoznila ve vlade a az se dostatecne znemozni, tak s nimi smlouvu prohloubite. Ovsem aby si nejaky lehkomyslny volic nemyslel, ze jste po tom doplneni posilhavali uz v listopadu, je treba upresnit, ze k dohode doslo po nelehkych a komplikovanych jednanich a ze vam na mysli tanul jen a jen "narodni zajem". Apropos, vy jste se naroda na ten jeho zajem zeptali a nebo vas jenom o prestavce tvrdeho a nelehkeho jednani nahle osvitil duch svaty?

"Rikate, ze neni mozne sestavit jakoukoliv vetsinovou vladu, ale vzdyt jste jednali jen o jedne z moznych variant - superkoalici." --- "Navrhli jsme sice supervelkou koalici, ale pri te prilezitosti byla overovana moznost i jine vetsinove vlady. Povazuji za proverene, ze realna moznost vzniku vetsinove vlady tady nevznikla".
(Vlastimil Tlusty - Dnes 14.01.00)
A ja povazuju za proverene, ze byste mel upalovat zpatky na zakladni skolu a pozadat pani ucitelku ceskeho jazyka o par lekci srozumitelneho vyjadrovani. To vas takhle naucili mluvit ve Strane? Ona ta realna moznost asi tezko vznikne tak, ze nekomu privazete kouli na nohu a kdyz vam potom ten nekdo oznami, ze s vami nebude jednat, dokud tu kouli zase neodvazete, tak hned zacnete fnukat, ze si klade neprimerene pozadavky.

"Vim, ze v klicovych okamzicich dokaze potlacit svoji stranickost ve prospech 'vyssiho' zajmu a proto si myslim, ze by byl dobrym presidentem", dodal Langer o Klausovi.
(Ivan Langer - Dnes 13.01.00)
No pokud ten vyssi zajem je jeho osobni, tak zcela urcite. V budovani vlastniho "image" je taticek Klaus jiz dnes neprekonatelny. Neni ona cela ta rosada o prohlubovani oposmlouvy jen zakladnim kamenem k jeho presidentovani?

Zeman trochu ztratil humor jen ve chvili, kdyz se v patek omlouval Zieleniecovi. O par hodin pozdeji uz byl ale zase ve forme. "Sparta a Slavia hraji proti sobe, ale dokazou i sestavit narodni tym", komentoval budoucnost vztahu CSSD a ODS.
(Milos Zeman - Lidove Noviny 10.01.00)
Co by asi fanousci fotbalu rikali, kdyby se o mistru CR rozhodovalo pouze v duelu mezi Spartou a Slavii, zatimco zbytek ligy by se odehral jenom coby serie "pratelacku" nekde v Roudnici na skvare?

"Osobne mam pocit, ze to, co se tady stalo na podzim roku 1997, ten vyprovokovany pad vlady tesne pred tim, nez byla podepisovana Washingtonska smlouva a nekolik mesicu pred tim, nez jsme vstoupili do NATO, proste nebylo nahodne," rika Zahradil (stinovy ministr zahranici ODS). "Jakousi snahu o vypaceni toho jakz takz zabehnuteho systemu politickeho systemu v Ceske republice" stinovy ministr udajne ve vzduchu citi i v poslednich mesicich.
(Jan Zahradil - Lidove Noviny 20.12.99)
A hrome! Ja si myslela, ze vlada padla, protoze ODS si kvuli patnacti milionum od pana Srejbra (A za co ze to bylo??? Existuje nekde vysvetleni ODS, ktere bych ja, prosta zenska, mohla pochopit???) vymyslela mrtve sponsory a oni za tim zatim vezi spioni! A tech 150,000 lidi, kteri ted podepsali "Dekujeme, odejdete!" budou asi jejich nejblizsi rodinni prislusnici. Jo, jo, system je moc hezky zabehnuty - asi tak jako sousedovic pes. Uz by bylo na case aby ho nekdo nasel a postavil do late. Jinak se budeme za chvili podivovat, ze to, co se tady stalo na podzim roku 1999 byla jen zinscenovana groteska uruguayskeho spolku vysokohorskych myslivcu, slouzici k udrzeni celosvetovych cen kralicich kozek.

Sokujici informaci, ze ze sidla CSSD zmizela znacna cast dokumentu o financovani strany sdelil mistopredseda Kobes uz pred dvema dny clenum regionalniho prazskeho vyboru. (...) Kobes prazskemu vyboru rekl, ze exministr Svoboda mu dodnes nepredal "vubec nic" a kolegove po chvili pochopili, ze strane chybi smlouvy, ucty i faktury. (...) Karel Kobes, ktery je nyni v roli Svobodova nastupce vcera LN oficialne potvrdil, ze v Lidovem dome chybi "rada dulezitych materialu", ktere by bylo treba zahrnout do ucetni uzaverky. "Asi to uz nenajdeme", rekl Kobes, ktery neni schopen odpovedet na otazku kdo dokumenty odnesl.
(Karel Kobes - Lidove Noviny 15.12.99)
No, panove a damy, a tomuhle konsorciu osvicenych pokladniku jsme sverili statni kasu!

Je treba se znovu pokusit dojednat vladu, do niz by demokraticke parlamentni strany dodaly svoje nejlepsi lidi. Dojednat vladu, ktera by v kvalitnim slozeni mohla do konce volebniho obdobi efektivne plnit tri zakladni cile: ekonomicky rust, boj s nezamestnanosti a rychly postup k Evropske unii, pri soucasnem hajeni narodnich zajmu. Jde o reseni, ktere si obcane Ceske Republiky zaslouzi, jde o reseni positivni, statnicke a moudre. A pokud by prece jen z duvodu osobnich ci uzce stranickych tyto strany odmitly, pokusme se najit jine reseni, ktere by vedlo ke stejnym cilum." (z otevreneho dopisu premieru Zemanovi)
(Vaclav Klaus - Ceske Noviny 10.12.99)
Ale to, ze by si obcane zaslouzili vetsinovou pravicovou vladu, kterou si vetsina volicu jeste stale preje se v dopise jaksi nedocteme. To by me moc zajimalo, co Zeman na Klause vlastne vi, ze se ODS drzi opozicni smlouvy zuby nehty a nez by Velkeho Bonmota hodila pres palubu, radeji s nim vyjednava o co mozna nejduhovejsich koalicich. Uz to mam - ze on ma ten Zeman v kufriku seznam lidi, kteri kdy Klause porazili v tenise!

Novy mistopredseda ODS Petr Necas na vikendovem kongresu promluvil jako jeden z nejtvrdsich odpurcu natlakove akce "Dekujeme, odejdete". Pritom jednim dechem rika: "ODS se nesmi uzavrit do sebe. Musi pusobit otevrenym dojmem, delat politiku tak, aby lidi oslovovala, ne je odpuzovala".
(Petr Necas - Dnes 8.12.99)
I vy kluci zlaty odeesacky. Vas by meli vysilat misto Charlie Chaplina. Nejenze dusledne prosazujete pravicovou politiku tim, ze drzite u moci levicovou vladu (a kdopak si dnes uz vzpomene, jak slavne ODS na pocatku rijna vytrubovala, ze je potreba s opozicni smlouvou neco udelat - pan Benes dokonce mluvil o "zahajeni jednani o jejim vypovezeni" a stalo ho to chudaka mistopredsednickou zidlicku), nejenze prskate, ze 102 clenna koalice pravicovych stran by byla rizikova a nestabilni, zatimco koalice duhova, slepena ze zcela protichudnych nazorovych smeru by zrejme byla pevna jako skala pod Vysehradem, ale vy tedy vlastne implicitne priznavate, ze chytracka politika ODS, tak jak je, momentalne lidi odpuzuje. T^uk, t^uk, t^uk (na hlavicku). Nemela by takova situace byt spise signalem k vymene vedeni? Pokud mozno za kratsi.

"Nas posledni volebni kongres se uskutecnil pred dvema lety v Podebradech. Bylo to v okamziku, kdy se ODS nachazela ve smrtelnem nebezpeci. Moudrost, predvidavost, lidska poctivost (?!) i nazorova pevnost delegatu, vyrustajici z jasne ideove ukotvenosti a ze spravneho zorientovani se ve slozite situaci, ODS tehdy zachranily. Zachranily dokonce vice. Zachranena byla nejen ODS, ale i ideje, jejichz je v nasi zemi nejvetsi zarukou" (z uvodniho projevu na kongresu ODS).
(Vaclav Klaus - webova stranka ODS 4.12.99)
No, pane profesore, uz jen par drobnych stylistickych uprav a bude to znit skoro stejne jako nechvalne proslule "Pouceni z krizoveho vyvoje".

Vicepremier a clen predsednictva CSSD Pavel Rychetsky nazyva studentskou vyzvu pounorovym syndromem. "Snazit se jinou cestou, napriklad demostracemi, zmenit politicky system je dokladem nezralosti," prohlasil Rychetsky.
(Pavel Rychetsky - Dnes 4.12.99)
A na co mame tedy pravo shromazdovaci, pane pravniku? Abychom si mohli jednou za uherskej rok zarvat na Vaclavaku na nase zlate hokejisty? A mezi nama, ony ty "normalni cesty" jsou dost nepruchodne. Ma prosty clovek cas prodirat se hierarchii stranickych sekretariatu zarostlych hustymi krovisky vzajemnych usluh a zamorenych mrtvolnym prikrovem atmosfery, v niz kazdy na kazdeho neco vi? Tezko. A tak musi uprostred volebniho obdobi jenom mlcky prihlizet, jak nasi zrali, ba misty az prezrali, vrcholovi borci vydiraji spravce zamku a kdyz to na ne praskne tak rychle obetuji nejakeho toho poradniho beranka a tvari se, jako ze ty sve poradce vlastne ani tak moc neznaji. Tomu tedy rikam doklad zralosti.

Mistopredseda ODS Miroslav Benes argumentuje (v reakci na studentskou vyzvu - pozn. Blazena) zase tim, ze vypsani novych voleb by znamenalo vyrazeni Ceske Republiky z prvni vlny zemi usilujicich o vstup do Evropske unie. "Svedci to o urcite naivite a neinformovanosti autoru teto vyzvy", poznamenal.
(Miroslav Benes - Dnes 4.12.99)
Jasne. Politici se deset let drou se zakonama, dbaji na to, aby statni zakazky dostavali jen ti skutecne nejlepsi, zkorumpovane reditele nefungujicich statnich podniku nekompromisne odvolavaji, hrdinne zabranuji danovym unikum a spekulacim s privatizovanymi objekty a par pubertalnich kriklounu popostrkovanych pozlacenou hulcickou z Hradu by to ted chtelo najednou zvratit. "Ty, ty, ty, obcane! Kouska vdeku v tobe neni!". Jo, pani politici, to by bylo zuzo, kdyby lidi drzeli hubu. To byste se meli jak za bolsevika, jenom misto na skoleni z marxismu byste si jezdili na Bahamy. Skolit se v lesteni klik a podrazeni nohou. At zije politicka politika!

Benesova v souvislosti s dnesnimi shromazdenimi uvedla, ze demonstrace nebudou mit na rozhodovani ODS vliv. "Jsme vsichni radi, ze jsme se ocitli v normalnich pomerech, kde rozhoduji zavedena demokraticka pravidla", prohlasila.
(Libuse Benesova - Ceske Noviny 3.12.99)
No bodejt. Proc by to, co se v zemi deje melo na rozhodovani ODS mit nejaky vliv. To je prece strana, ktera si vystaci sama. Za podezrele zprivatizovany prumysl inkasuje tucne sponzorske dary, za ne si nakoupi dostatek pestrobarevnych volebnich plakatku a dalsi ctyri roky bude v klidu rozhodovat. Mimochodem zavedena demokraticka pravidla rozhoduji mozna ve Velke Britanii, kde jsou vypilovana stoletym budovanim kapitalismu. Tady si pro ta pravidla vystacime s daleko kratsim terminem - "bordel". To, ze si "demokraticka" strana necha darovat stedry obnos kratce pote, co se vlada zavaze z kapes danovych poplatniku "zatahnout" uhrazeni ekologickych skod firme Moravia Steel a kdyz se to provali, tak si hraje na mrtveho brouka z ostrova Mauritius je prece dukazem toho, "jak to s tim kapitalismem umime". Hlavne nekriminalizovat nasi krehkou ekonomiku! A ono se na to casem zapomene. No, mozna by se zapomnelo, kdyby se behem privatizace podniky dostaly do rukou skutecnych kapitalistu, kteri by do nich investovali a pak by tvrde pracovali na jejich modernizaci. Nikoliv do rukou kamaradu z prumyslovky, kteri si za ne nakoupi sluzebni mercedesy a hrozi-li jim stihani, odstehuji se nam, ptacci preletavi, do teplejsich kraju. A to je samozrejme jenom nahodne vycnivajici spicka ledovce zvaneho "normalni pomery".

Na otazku proc se rozhodl rezignovat, kdyz az dosud takovou moznost odmital, David odpovedel: "Hovoril jsem s premierem o podminkach, ktere, kdyby nastaly, by pro mne nebyly slucitelne s dalsim setrvanim ve funkci. Budu hovorit s panem premierem a teprve pak se dozvim, zda takove podminky nastaly, nebo ne".
(Ivan David - Dnes 2.12.99)
A pokud by nastaly podminky, neslucitelne s predpoklady, jejichz splneni by narusilo rozsah kompetenci, potrebnych k vykonu funkce, tak by zrejme doslo k realizaci procesu vaseho nesetrvani ve vlade. No pane ministre, jestli takhle srozumitelne dirigujete podrizene uredniky, tak to si to slepy strevo radsi vyriznu sama skrabkou na okurky.

"Nasi jedinou odpovedi (na studentskou vyzvu) musi byt klidna, ale durazna reakce, spocivajici v jednotnem kongresovem potvrzeni nasi trvale podpory politicke politiky a standardni parlamentni demokracie. Nenechme se nikym a nicim vyprovokovat k vnitrostranickym ruznicim, ke zmatku nebo k porazenectvi", pise Klaus v dopise (delegatum vikendoveho kongresu ODS).
(Vaclav Klaus - Dnes 1.12.99)
Spravne! Nasi svornou jednotu nam zadne nepratelske zivly narusovat nebudou. Nenechme se otravit nekolika miliontinami naroda a pokracujme klidne a durazne v hledani mrtvych sponzoru, na ktere bychom mohli rozepsat milionove dary, ktere nas v nejblizsi dobe cekaji. Vzdyt se uz zase bude privatizovat! A diky nasim spojencum z CSSD budeme u toho!

Stejne jako pri prvnim cteni pred mesicem, tak i vcera se komuniste a vetsi cast poslancu CSSD (!) pokusili navrh (na zakon, kterym by se zamezilo promlceni zlocinu komunistickeho rezimu) predcasne shodit ze stolu. "Je to naivni propagandisticky trik, ktery se snazi ozivit politicke vasne ve verejnosti. Pritom nechci bagatelizovat ty ciny, ktere si potrestani zaslouzi", rekl predseda komunistickych poslancu.
(Vojtech Filip - Lidove Noviny 1.12.99)
Propanajana, kdyz uz se snazite nad vlastnim hnojem primhurovat oci, tak to aspon delejte dusledne a neodporujte si hned v dalsi vete. Zkratka, kdyz si tedy nektere ty ciny potrestani zaslouzi, tak zamezeni jejich promlceni asi nebude pouhym propagandistickym trikem.

"Mnozi to neradi slysi, ale zalozi-li autori vyzvy politickou stranu, prestanou byt po nekolika tydnech pro politickou scenu nebezpecni. Prestanou totiz na stavajici politicke strany pusobit jako katalyzator. A to by byla skoda, protoze cesta ke skutecne zmene tuzemskych politickych pomeru vede pres promenu alespon nekterych z nich. Vaclav Klaus a Milos Zeman to dobre vedi. Prave proto radi autorum vyzvy, zalozte si svoji vlastni politickou stranu."
(Vladimir Mlynar - Dnes 1.12.99)
Zalozenim nove politicke strany funkce vyzvy jako katalyzatoru nezmizi. Naopak, bude mit pro katalyzu daleko sirsi pole pusobnosti. Ovsem je jasne, ze volicsky potencial nove strany se bude rekrutovat predevsim z rad odpurcu ODS, tedy privrzencu Unie svobody. Vladimir Mlynar to dobre vi a prave proto radi autorum vyzvy stranu nezakladat.

Vypovezeni (opozicni) smlouvy by podle Macka spustilo "medialni pokrik, ze ODS je politicka strana, ktera nedrzi slovo". Po kratkem formalnim jednani o koalici praveho stredu by pak, podle nej, vznikla vlada CSSD, KDU-CSL a casti Unie svobody s tim, ze ODS by byla vytlacena z politickeho vlivu. "Okamzite by nastala vymena vsech nasich lidi, a nemyslim tim jenom predsedu Snemovny Vaclava Klause a Senatu Libusi Benesovou, ale take lidi v poslaneckych vyborech a prerozdeleni jejich funkci", tvrdi mistopredseda ODS.
(Miroslav Macek - Ceske Noviny 30.11.99)
Aha. Tak dekuju uctive, ze jste mi tak srozumitelne vysvetlil o co vlastne ODS jde.

Mistopredseda vlady CSSD Vladimir Spidla byl touto informaci (ze se Lansky radeji zucastnil Mikulasskych her v Decine) viditelne prekvapen vzhledem k tomu, ze Lansky svou nepritomnost na jednani predsednictva strany zrejme nijak neomluvil. "Ja si myslim, ze mikulasske akce pro deti jsou nepochybne velmi dulezite, o tom neni nejmensich pochyb", rekl na dotaz CTK.
(Vladimir Spidla - Ceske Noviny 27.11.99)
Jasna vec. Pan Evropa v Decine jiste detem rozdaval penezni poukazky ze sveho radne zduvodneneho videnskeho konta. Jeho obetavost v dobe, kdy ho neprejici mafiani tlaci k resignaci na ministerskou seslicku je opravdu chvalyhodna. Je-li takovyto poradek na vsech urovnich CSSD, tak by asi nejlepsi bylo kdyby se za Mikulase a certy prestrojila cela vlada a uz v tom uboru zustala.

Premier a predseda CSSD Milos Zeman se nehodla omluvit za letni narceni ex-ministra zahranici Josefa Zieleniece. Je totiz presvedcen o tom, ze sef ceske diplomacie Jan Kavan (CSSD) dostoji svym slovum a do konce roku predlozi NKU dukazy. "Vychazim z toho, ze tyto dukazy do jiste miry jiz existuji", rekl dnes novinarum v Ostrave Zeman.
(Milos Zeman - Ceske Noviny 27.11.99)
Za prve, dostat svym slovym mel pan Kavan do konce prazdnin. A za druhe, to vam trva pul roku nez sezenete par lejster a vlozite je do tvrdych desek?! Za tu dobu ja bych vam sehnala dukazy, ze Mikulas s certem vytunelovali prazske cokoladovny, i kdybych si ty dukazy mela sama natukat na stroji.

"Nestaci jen psat vyzvy, je nutne aby se autori a signatari aktivne zapojili do deni. To mohou jedine v politice. Proto jsem je v dopise vyzval, aby do ni vstoupili a podileli se na reseni problemu", uvedl Langer. Dodal, ze iniciatori vyzvy (Dekujeme, odejdete!) mohou prevzit odpovednost za budoucnost CR bud cinnosti v nektere ze soucasnych stran, anebo vytvorenim noveho politickeho celku.
(Ivan Langer - Ceske Noviny 21.11.99)
Tak, tak. "Chces mluvit do politiky, obcane? Vstup do strany!" To uz jsem nekde slysela a nebude to tak davno. Urcite ne vic jak deset let. To by se vam vladlo, holenkove, kdyby nestranici nesmeli do niceho kecat. To by byl zivot, kdyby se kazdy aktivnejsi obcan musel propoklonkovavat labyrintem predpokoju ve stranickych sekretariatech. Temi se totiz k podilu na moci dokazi prosapat jen ti opravdu nejkovanejsi. Ti, kteri panu predsedovi nebudou moc casto otevirat okna. A krome toho, pane mistopredsedo, vy mluvite jako svec, ktery misto aby delal poradne boty, tak vyzyva obcany, aby se sami stali sevci. Ale kdo by pak oral, tavil, ucil, obrabel, prodaval, lecil, zasklival a dojil??

ODS povazuje za nejdulezitejsi spolecne reseni, ktere by prijali vsichni, a vytvoreni vladni koalice ctyr demokratickych politickych stran. Naopak odmita navrh ctyrkoalice na vznik pravostredove vlady, protoze je podminen tim, ze se poslanci ODS pripoji k zadosti lidovcu a unionistu vyvolat ve snemovne jednani o vysloveni neduvery vlade, rekl Langer. Nevidi duvod, proc by se KDU-CSL a unie nemohly pripojit k opozicni smlouve. "Jde jen o to, zda budou ochotni prevzit take odpovednost za to, co bude. Jejich odmitnuti je pritakanim tomu, ze stavajici situace je dobra a ze neni potreba ji resit," dodal.
(Ivan Langer - Ceske Noviny 17.11.99)
I kdepak navrh na pravostredovou vladu. Tu si sice preje vetsina obcanu, ale navrh nepochazi z osvicene hlavy pana profesora a tak sup s nim do supliku nebo jeste lepe do popelnice. Vzdyt, povazte si, takovy navrh by mohl nastvat socialne-demokraticke poslance a ti by pak treba odmitli zvolit pana profesora prezidentem. Ano, proc by se KDU-CSL a Unie nemohly pripojit k opozicni smlouve? Vladu Milose Zemana je prece radost podporovat! Jejich odmitnuti (a snaha o pravostredovou vladu) je pritakanim tomu, ze nekterym politikum ODS by neuskodil maly vikendovy kurs elementarni logiky.

Machata i predseda CSNS Jan Sula vsak informace o snahach teto strany o uplaceni poslancu odmitli: "Je to absolutni nesmysl. S panem Sulou jsem zatim jednala pouze o vecnych problemech. Konkretni nabidku na prestup do jeho strany jsem vsak dosud nedostala," rekla listu Machata.
(Marie Machata - Nedelni Noviny 14.11.99)
Konkretni nabidka prijde teprve po doreseni vecnych problemu, zejmena toho, zda k predani kufriku s blize neurcenym obsahem ma dojit o pulnoci na prekladovem nadrazi Praha-Liben a nebo v prave poledne uprostred hlubokych sumavskych hvozdu. Poslankyne Machata, zklamana vypocitavou taktikou Unie Svobody, se pak bude moci nerusene oddavat boji za nezkorumpovanou a socialne spravedlivou spolecnost. Apropos, pripadne dalsi prestupy poslancu by mohly konecne zvirit stojate vody ceske politiky. Mlynar za dvacet milionu do CSSD, Mertlik za 30 milionu na dva roky na hostovani do ODS! To pak bude prestup Labanta ze Slavie do Sparty vypadat jako zapadla noticka v okresnich novinach. A vubec, kdyz je nasim nejlepsim fotbalistum doprano sirit slavu ceske ulicky v zahranicnich klubech, proc by si i nasi politikove nemohli zajistit angazma v zahranicich partajich, aby zde sirili slavu ceske ulice. Kdyz muze treba Patrik Berger excelovat v Liverpoolu, proc by takovy Milos Zeman nemohl posilit ofenzivni rady Labour Party? A za prestup Jana Kasala do CDU by se do prazdne lidovecke pokladny jiste nasypalo hezkych par milionu marek! A tak dale a tak dale. Ale ruku na srdce, pani Machata, to se sama pred sebou nestydite, ze si ponechavate poslanecke pozitky, jichz se vam dostalo za to, ze budete prosazovat politiku strany, ktera vas nominovala? Nic proti tomu, ze se vam ta strana zosklivila. To se muze stat. Pak by ale bylo na miste mandat polozit a zacit v CSNS od piky - trpelivou kazdodenni politickou praci. Jakpak by to asi vypadalo, kdyby si polovina poslancu najednou vzpomnela, ze se jim zamlouva politika trebas takove KSCM. To by byl panecku frkot!

"Langer je sikovny politik" (u prilezitosti jeho kandidatury na predsedu ODS).
(Vaclav Klaus - Neviditelny Pes 12.11.99)
Jo, jo, sikovny, odvazny, neboji se prosadit vlastni nazor, na panu profesorovi zcela nezavisly mlady politik. To je panecku protikandidat jako remen. To budou ostatni strany cubrnet, jaka je ODS lihen talentu!

"Nasi lide nemeli duveru v pravni system prave v dobe 40 let minuleho rezimu. Nadeje, ktere po listopadu 89 do zmen lide vkladali, vsak byly ve velke mire zmarneny."
(Pavel Rychetsky - Lidove Noviny 12.11.99)
Bodejt by ne, kdyz se po "listopadu" musi handrkovat se stejnymi chytraky. A to se netyka jenom soudnictvi. Staci se podivat na spravni rady ceskych podniku a spolecnosti a cloveku se delaji mzitky pred ocima z toho, kolik prominentu byvaleho rezimu v nich spokojene pochrupuje. Mozna uz by bylo na case si priznat, ze jsme si v roce 89 zadnou demokracii nevybojovali. Ona na nas spadla z velke vysky jako kralovske lejno, omylem uvolnene pri rozebirani berlinske zdi, a my stacili jen tak tak v posledni chvili uskocit na Vaclavak, aby nas to moc nepostrikalo. No a podle toho to taky vypada.

Podle predsedy poslaneckeho klubu CSSD Stanislava Grosse zalezi dalsi osud navrhu (zmeny ustavy) na tom, jak se bude vyvijet poslanecka situace. "Pokud by do unora, kdy bude snemovna navrh projednavat ve druhem cteni, neprezila opozicni smlouva, tak samozrejme v tu chvili by nemelo smysl rozkolisavat ustavni system."
(Stanislav Gross - Dnes 11.11.99)
A ja myslela, ze ona ta ustavni novela mela naopak cely system stabilizovat. Zkratka bud je ta novela dobra a pak ji snad podporite a nebo je spatna a pak ji doufam, jakozto zvoleny zastupce lidu, na jehoz blaho dnem i noci myslite, shodite se stolu. To se nestydite, mlady muzi, takhle tady verejne naznacovat, ze zakladni pravni dokument vam slouzi pouze coby naberacka k nalozeni si co nejvetsiho gabliku ze spolecneho korytka?

Mistopredseda ODS Ivan Langer prave tuto podminku (vysloveni neduvery Zemanove vlade) vcera oznacil za zasadni prekazku. "Ctyrkoalice vi, ze ODS se v opozicni smlouve zavazala nevyslovit vlade neduveru a ze my to musime jako seriozni partner respektovat. Kdyby dopis ctyrkoalice tuto podminku neobsahoval, dalo by se k nemu seriozne pristoupit a analyzovat jej.
(Ivan Langer - Dnes 10.11.99)
Ale svata dobroto! Kdyz vam tak zalezi na vasi serioznosti, tak se zamknete do komurky, stahnete rolety a analyzujte ho pod dekou, aby vas nekdo z CSSD nevidel. Hlavne uz si ale rozmyslete, s kym chcete vladnout. Pokud se ctyrkoalici, zruste tu nesmyslnou smlouvu (na to mate pravo, takze neztratite pracne vydobyty punc seriozni strany), poslete vladu tam kam patri a zacnete jednat o vlade pravostredove. A jestli chcete radeji vladnout se Zemanem, nakopejte ctyrkoalici do ctyrprdele a uzivejte si ve zdravi krasnou 137 hlasovou vetsinu. S takovou vetsinou prece nepotrebujete, aby vam kazde moudre privatizacni rozhodnuti jeste odkejvala ctyrkoalice.

"Pan Fischer do Senatu nechodi, veskere snahy o kontakt s nim selhavaji," tvrdi sef klubu ODS Mirek Topolanek.
(Mirek Topolanek - Lidove Noviny 9.11.99)
No nazdar, v tom Senatu teda asi bude pekne nevyvetrano, kdyz tam pan Fischer odmita chodit.

"Neco tam zustava, neco se pravdepodobne prokazat da, ale je znamo, ze nekdo vymazal pocitac, kde se nektere veci daly najit...", prohlasil Lachnit (stran pokracujici kauzy Zeman+Kavan vs. Zieleniec).
(Petr Lachnit, mistopredseda CSSD - Dnes 8.11.99)
Za prve, pokud se koncem leta vedelo, ze se pocitac vymazal, to se to, sakra, nemohlo hnedka priznat. A pokud koncem leta jeste vymazano nebylo, jak mohli Kavan se Zemanem pozdejsi vydeletovani tak zasadnich dokumentu pripustit. V kazdem pripade by jejich odchod byl hezkym predvanocnim darkem. Ne pro krive obvineni Zieleniece, ale pro nekompetenci a bordel na pracovisti!

Buzkova v dnesnim diskusnim poradu televize Prima "Nedelni partie" prohlasila, ze komunisticka strana mohla a mela byt zakazana, ale nikoliv nyni. Stat se to podle ni melo pocatkem 90. let, a to nikoliv z duvodu ideologie teto strany, ale za konkretni trestne ciny, ktere spachala nebo podporovala. "Pokud se to nestalo za techto poslednich deset let, povazovala bych v dnesni dobe zakaz komunisticke strany za jeji programove cile za velice problematicky", rekla.
(Petra Buzkova - Ceske Noviny 7.11.99)
Aby ne. Ex-komunista Slouf je premierovou pravou rukou a komuniste s dvojnasobnymi preferencemi budou pro vyschlou CSSD vitanym koalicnim partnerem. Tak jakepak zakazovani.

Nekteri funkcionari KDU-CSL podle mistopredsedy ODS Ivana Langera jednali se zastupci CSSD na zamku Orlik o moznych variantach slozeni vlady. Langer to dnes rekl v poradu televize Nova "Sedm cili sedm dni".... Langer rekl, ze predmetem jednani byly "jine varianty (vlady) nez jsou ty na stole". Na dotaz o jake varianty jde odpovedel:"Ted nevim, jestli novi lidovci jsou jini oproti starym, ale byl vzdycky zajem byt ve vlade".
(Ivan Langer - Ceske noviny 7.11.99)
To by tak hralo, aby si kdekdo pokladal na stul sve vlastni vladni varianty. Kde by pak zustala vedouci uloha ODS? Proto prece sponzorske dary netutlali. Akorat z tech starych uz jim dochazeji penize a tak by to zase chtelo par let ve funkcich. Zvlast kdyz se prej zase bude privatizovat. Taktika ODS je pruhledna jako car umasteneho papiru. A lidovci? Novi nebo stari - skoda slov. Po vice nez rocnim vladnim pustu uz jim pekne kruci v zaludku. Ctyrkoalice nectyrkoalice. Tepla vladni kosile blizsi nez zaplatovany ctyrkoalicneopozicni kabat.

Mistopredseda Karel Kobes vcera, po mesicnim setreni, pouze oznamil: "Za tuto kauzu samozrejme odpovida hospodarske vedeni. Hospodarskym tajemnikem byl v teto dobe Ivan Havlicek." Havlicek je nyni mistopredsedou Senatu, ale vedeni socialnich demokratu se nedokazalo dohodnout na tom, zda by pro neho adekvatnim trestem bylo odvolani z teto funkce, pripadne vyzva k odchodu z parlamentu.
(Karel Kobes - Dnes 6.11.99)
To jsou veci! Jen se na zamku Stirin objevi hospodarske nesrovnalosti - sup s reditelem do zahradnickeho altanku. Kdyz se ale nesrovnalosti objevi primo v lune maticky rodne strany, tak to jsou jen takove pitomosti, kterymi se nikdo nehodla zabyvat. A uz vubec ne za ne kolegu mafiana vyhazovat. Meli by si hosi v CSSD vymyslet novou predvolebni rikanku: Leva, prava, predni, zadni, pozor kozle, padni komu padni!

"Povazoval bych za velmi nekorektni, kdyby prijeti ci neprijeti zakona bylo spojovano s cimkoliv jinym. To by byl vymenny obchod a ten se v poctive demokracii nedela", prohlasoval premier (v souvislosti s demisi ministra zdravotnictvi - pozn. Blazena).
(Milos Zeman - Dnes 5.11.99)
Problem je v tom, ze demokracie v podani vasi strany a vlady neni poctiva, ale je spis takova socialni. Tedy zivorici tesne nad hranici existencniho minima.

"V souladu s nasi dosavadni aktivitou budeme i nadale nejprve hledat dohodu o novem politickem usporadani. Teprve tato dohoda muze vyustit v ukonceni mandatu soucasne vlady", rekl dnes novinarum Vaclav Klaus.
(Vaclav Klaus - Ceske noviny 3.11.99)
Pan predseda pouziva zajimavou logiku. Strany, ktere se opozicni smlouvou pokusil zahnat na periferii deni by ted najednou mely mavnout rukou a sednout si s nim k jednacimu stolecku, bez toho, ze by se onen "obusek na trpasliky" nejprve anuloval. A aby se trpaslici nahodou neohradili, budeme si vsichni pro jistotu dvakrat denne vyplachovat hubu slovem "statotvornost". To jsem tedy zvedava, jakpak dlouho to volici budou jeste trpelive papinkat?

"Novotny: No, ale tak jako me to moc netesi, ze vlastne dneska bych, ja jsem vlastne tu roli nesehral, ale skutecne jsem ji nemohl sehrat, ze to uz jako jsem pak videl, ze se to dostalo do jinych jaksi dimenzi, ja jsem si z toho udelal taky svy urcity pouceni a muzu vam rict, ze treba dost se mi trosku pan ministr Kavan jako zvosklivil, jo, proste, rikam to otevrene mezi nami dvema, jo, proste, nepotesilo me to, ten Srba je dal pro me hroznej floutek, ale samozrejme, ja tezko muzu taky bojovat proti svemu vedoucimu, kdyz on mne rikal, podivej se, to je... jak ja jsem se pokusil tu vec obhajit, Kavan me proste odbyl, rek, ze neobhajuj to, proste, tam jsme mohli ty dukazy mit, proste pan reditel ty dukazy odmit jaksi dat, takze proste ja se s nim musim vyporadat, jo.
(poradce premiera Jiri Novotny - Neviditelny Pes 2.11.99)
Pane premiere, kdyz uz citite, ze se za penize danovych poplatniku, tj. pracujicich obcanu, musite obklopit lidmi, bez jejichz odbornych znalosti byste se pri rizeni statu neobesel, nemohl byste jim alespon vysvetlit zaklady civilizovaneho vyjadrovani?

"Po dohode s premierem Milosem Zemanem predam prislusne dokumenty, jakmile mi prislusni urednici ujisti, ze setreni je skonceno, nebo ze povazuji za nutne je ukoncit. Budou-li mezi nimi zavazne dokumenty, budou predany NKU. Setreni by melo byt uzavreno co nejdrive, nejpozdeji do konce roku," rekl Kavan.
(Jan Kavan - Ceske noviny 2.11.99)
A to by byl takovy problem z te obrovske haldy dukazu, ktera uz pri sve ceste na NKU ceka jen na postovni razitko, vytahnout alespon jeden a seznamit s nim verejnost? Nota bene, kdyz toto bylo kdysi davno slibeno?!

"ODS pokracuje ve svem tazeni", prohlasil Klaus. "Supervelka koalice neni vitezstvim pro nikoho, ale variantou, ktera ma nejmene spatnych stranek a nevyhod".
(Vaclav Klaus - Lidove Noviny 2.11.99)
No, pro stranu (tj. pro ODS) by to zcela urcite nejmene nevyhod melo. Pote co vloni vsadila na kartu CSSD a tato karta se ukazala byt zcela spatna, nebylo by nic prijemnejsiho, nez se o toto strategicke fiasko podelit s ostatnimi stranami. Otazka ale je, zda by existence koalicni vlady ctyr na smrt znesvarenych politiku mela nejmene nevyhod take pro Ceskou Republiku. Nemluve o tom, ze zaprazeni vsech demokratickych stran do nepopularniho vladniho chomoutu by na uz tak nebezpecne vysoke komunisticke preference zapusobilo jako sprska zive vody.


Aby nebyla pani Zavodova jen tak lehce narknutelna z pouhe destruktivni kritiky, zalozila si primo na Absurdistanskem ministerstvu zahranici vlastni politickou stranu pravostredoveho zamereni SVZLSPVSO - "Strana vzdusnych zamku lehce se pohupujicich v sedavem oparu" - s timto pracovnim sci-fi programem:


A zde lezi pochovana Internetova strana.
Budiz ji zeme lehka.


[Absurdistan| Czech County]