Vazeni posluchaci, v dnesnich strankach na dobrou noc jsme v ramci cyklu "Z klenotnice ceske dramaticke tvorby" vyslechli rozhlasovou adaptaci futuristicke veselohry Jary Cimrmana "Slunicko sestitecne". Osoby a obsazeni: Krutibrk Jednicka, ostrikovac v psychiatrickem ustavu: BOHUMIL HLAVACEK Alois Patela, dobromyslny porybny: ZBYNEK CESKA Vilem Stribrny, student, snilek a basnik: BOHUSLAV KONECNY Augustin Tvaruzek, nerudny profesor latiny: BOHUMIL CHALUPA Kvetoslava Gatesova, zacinajici programatorka: ROMANA POMYJOVA Karel, lestic bot specializovany na hnede polobotky: JAN MUSIL Pokracovani uvedeme opet zitra ve stejnem case na stanici Praha. Dobrou noc.
Bohumil Hlavacek wrote: > > -- > > On Sun, 26 Sep 1999 00:40:53 Jan Rehacek wrote: > > >Osoby a obsazeni: > > > >Krutibrk Jednicka, ostrikovac v psychiatrickem ustavu: BOHUMIL HLAVACEK > > > > A dalsi dulezita postava je > > Franta Vymetal, pomateny sedlak: JAN REHACEK Uff, to jsem si oddychnul. Ja uz se zacal bat, ze si v tom krasnym kousku vubec nezahraju. Bude to role sice mala, ale moje. Sedlak Franta Vymetal vystupuje pouze na zacatku druheho jednani, kdy podlehne farizejskym slibum svych osetrovatelu a za pomoci tresnove bublaniny je vlakan do klece v ustavni koupelne. Pri aplikaci studeneho obstriku vsak zrizenec Jednicka, obsluhujici hadici, podceni reaktivni silu zpetneho razu a je odmrsten na hromadu rezervnich toaletnich sedatek. Sedlak Vymetal vyuzije situace, popadne sveho nafukovaciho krokodyla a pres nehybne lezici postavu omraceneho Jednicky prcha z ustavu, volaje: "Hlavne nekropit travnik! Hlavne nekropit travnik." Tak uz se tesim, pane Hlavacku, jak si spolu zahrajeme. Nebojte se, zadnou ostudu vam neudelam. Svuj part uz umim skoro nazpamet. H.
Bohumil Chalupa wrote: > > On Sun, 26 Sep 1999, Jan Rehacek wrote: > > Ano, pry 26. zari, a prislo mi to dnes, 10. prosince. > Zda se, ze kol. Rehacek jiz zacal bojovat s prechodem na rok 2000 > systematickym (ci naopak nahodnym?) matenim pocitace a sizenim data. To je zpusobeno tim, ze pocitac, ktery pouzivam pro komunikaci s konferenci se fyzicky naleza v Absurdistanu a je tudiz nastaven na Absurdistansky podzimni cas. A vzhledem k tomu, ze Absurdistan je umisten na hrbetu zelvy, pohybujici se tesne podsvetelnou rychlosti, cas v nem plyne podstatne pomaleji nez napriklad v Belgii. Proto zde mame stale jeste zari, zatimco vam uz rano zamrzaji zamky od kolotoce. > > Osoby a obsazeni: > > > > Krutibrk Jednicka, ostrikovac v psychiatrickem ustavu: BOHUMIL HLAVACEK > > > > Alois Patela, dobromyslny porybny: ZBYNEK CESKA > > > > Vilem Stribrny, student, snilek a basnik: BOHUSLAV KONECNY > > > > Augustin Tvaruzek, nerudny profesor latiny: BOHUMIL CHALUPA > > > > Kvetoslava Gatesova, zacinajici programatorka: ROMANA POMYJOVA > > > > Karel, lestic bot specializovany na hnede polobotky: JAN MUSIL No, pratele, musim se priznat, ze tuto zpravu posilala Janinka a dopustila se nekolika opominuti, ktere bych si ted dovolil poopravit. Takze ve vcerejsi ukazce z Mistrova dila, krome jiz drive jmenovanych vystupuji take: Frantisek Vymetal, pomateny sedlak: JAN REHACEK Horymir Chlivak, lovec nosorozcu, zen a podsvincat: BOLESLAV LIBICEK Anatolij Anatolijevic Anatolij, sileny geneticky ynzenyr: KAREL OLIVA Masako Nekimono, nahle otehotnevsi japonska princezna: MILAN HUBACEK a v uloze malomluvne, az tiche, predsedkyne mimoparlamentni natlakove skupiny "Za Rakousko-Uhersko Mravopocestnejsi" vystoupila pohostinsky solistka cinohry Statniho divadla ve Znojme TEREZA KRINKOVA. H.
Karel Oliva wrote: > P.S. Mohl by mi nekdo z kollegu matematiku na listu - pokud se tim ovsem > jiz zabyval - podrobneji osvetlit, kde ma tohle slunicko tech sest tec*en ? Ja bych, s dovolenim, nejprve nematematikum vysvetlil, jaky je rozdil mezi tec^nami a sec^nami, abychom se pri pozdejsi diskusi nemuseli dohadovat o technickych detailech. Zatimco tecna se daneho telesa pouze opatrne dotyka (v tzv. tecnem bode), secna telesem bezostysne prochazi - a to obvykle skrz na skrz. Nase sekce ma zato, ze "slunickem" je v Cimrmanove veselohre obrazne minena trvale se usmivajici programatorka Kvetoslava a jeden tecny bod, identifikovany jako improvizovana pristavaci plocha pro jistou podceled pomerne rozsireneho hmyzu, zde jiz podrobne popsal kolega Konecny. O poloze zbyvajicich peti tecnych bodu na Kvetoslavine tele se muzeme jenom dohadovat. Prijem vysilani stanice Praha je v mistnich zemepisnych sirkach obtizny a ze vcerejsiho vysilani se nam podarilo zachytit pouze nicnerikajici cast Vilemovy arie z prvniho dejstvi: "Nakreslim si tecne body, on her perfect youthful body, hody-hody-doprovody." Vilemovy milostne avantyry vsak zcela jiste nekonci platonickym spradanim planu na ohmatani Kvetoslavina tela. Jiz ve druhem dejstvi se o poznani zkusenejsi Vilem propracovava k problematice secen, jak o tom vypovida posledni zachyceny uryvek - jeho bojovy pochod po navsi, zcela zaplnene nudicimi se vesnicany. Basnikuv nekdejsi ostych je ten tam a Vilem se nam poprve projevuje jako cilevedomy, mlady muz, s presnou predstavou toho, ceho by chtel v zivote dosahnout. "Jen co budu zcela svlecen uziji si vsech svych slecen - nadelam v nich mnoho secen." V tomto napinavem okamziku bylo vysilani stanice Praha prehluseno pravidelnym country-okenkem WKOY Philadelphia a zadne dalsi podrobnosti o Vilemove dospivani v muze, popr. v mimozemstana, nam nejsou znamy. za hradeckou sekci, Honza Rehacek ps. Jeste na malickost jsem prece jenom zapomnel. Tyka se puvodniho problemu - tj. tecen. Kratce po odvysilani Vilemovy arie, zakoncene prekvapive akustickou konstantou "Hody, hody, doprovody" jsme v eteru zaslechli jeho osamocene zvolani: "Vsak chram tveho tela bude jeste teto noci ztecen". Z kontextu se bohuzel neda dovodit, zda se jedna o narazku na "tecny", na "bodaky na ztec" ci proste na jakousi blize neurcenou a zrejme pomerne viskozni, lec tekouci, kapalinu.
> Date: Tue, 14 Dec 1999 17:23:12 +0900 > From: Milan Hubacek> Subject: Re: Slunecko sestitecne > > Sluzebna Kvetuska prave prozivala tezke chvile, nebot zjistila, ze jeji mily > Vilem je ponekud bisexualniho zalozeni a krome ni udrzuje pomer jeste s > kocim Hynkem a deveckou Jarmilou. V prubehu veselohry prochazi Vilem bourlivym socio-sexualnim vyvojem, mnohdy doprovazenym efektnimi a divacky vdecnymi erupcemi a interrupcemi, takze neni divu, ze v prubehu ctvrteho dejstvi Vilem kajicne doznava, ze je ve skutecnosti trisexual, nebot krome vyse uvedenych udrzuje pomer take se statkarovou svalnatou ovci Dolly. Statkar Vymetal neni jeho nahlym vzplanutim prilis nadsen. Sam za dlouhych zimnich veceru za Dolly dochazi a v mladem Vilemovi vidi nezadouci konkurenci. Napeti mezi Vymetalem a Vilemem se stupnuje a jejich vzajemna nevrazivost hrozi prerust v tragedii celovesnickych rozmeru. Jako Deus Ex Machina se na scene objevuje sileny geneticky ynzenyr Anatolij Anatolijevic a slibuje, ze za pul krajace ovciho syra a dve vedra finske vodky jim Dolly naklonuje. Zarlivy statkar s ulevou v srdci na riskantni operaci pristupuje: "Tichou noci beci ovce, jeji narek budi vdovce, nadelej z ni brachu klony, nejsem sam kdo ma ty sklony" Anatolij Anatolijevic je muzem cinu. Nemusi se dvakrat rozpakovat, nebot jiz po prvnim rozpakovani sveho cestovniho tlumoku nachazi vsechny potrebne chirurgicke nastroje na jeho dne, zamotane mezi vydelanymi kralicimi kozkami, podelanym spodnim pradlem a rezivejicimi loveckymi zelizky. Anatolij prejede ostri sveho skalpelu palcem, souhlasne zamruci a pote co skalpel otre o cip usmudlane rubasky, trvale navlhcene vybryndanou vodkou, pusti se do dila. Operace je uspesna, nova Dolly se podoba te stare jako vejce vejci a tak se na pocatku pateho dejstvi plizime s Vilemem po spickach do chleva, abychom ho zastihli jak premozen vlastnim dojetim zdravi svou znovunalezenou druzku: (jak jsme si jiz vsimli, casti Mistrovy partitury jsou napsane anglicky, a prave Vilemova arie z pocatku pateho dejstvi k takovym castem patri) VILEM (pateticky): "Hello, Dolly, Well, hello, Dolly It's so nice to have you back where you belong You're lookin' swell, Dolly" (podle doktora Studeneho se v predchozim versi narazi na mirne nadymani zpusobene nevhodnou pooperacni dietou - nejspise mokrym jetelem) "I can tell, Dolly You're still glowin', (pouzival Anatolij Anatolijevic pri zakroku radioaktivni isotopy?) you're still crowin' You're still goin' strong" No, pan Velebny by mel radost, kdyby vedel, ze jeden z nejvetsich jazzovych trumpetistu se proslavil interpretaci pisne ceskeho velikana Jary Cimrmana. Pisen "Hello Dolly" zaznamenala temer okamzity svetovy uspech. Napriklad pri provedeni Slunecka sestitecneho v novozelandskem mestecku Opotiki si pritomni farmari ihned po odezneni uvodnich taktu pisne pocali spontanne stahovat sve vlnene podvlekacky a v celych houfech se drali na jeviste. Predstaveni mohlo pokracovat teprve pote, co se producent divadelni spolecnosti 19th Century Fox vyskrabal na balkon a besnicimu davu v prizemi megafonem oznamil, ze v uloze Dolly nevystupuje ovce, ale australska mezzosopranistka Janette Marie Calderon, navlecena do ovci kuze. Zaverem bychom radi poznamenali, ze sam Cimrman mel s klonovanim zvirat bohate osobni zkusenosti, kterych pri sepisovani libreta Slunecka sestitecneho jiste vyuzil ku prospechu celkove duveryhodnosti zapletky. Vrcholem jeho genetickych eskapad bylo naklonovani koni pro potreby Ctvrte jizdni kavalerie Kralovske gardy ve Stockholmu. Cimrman se o techto genetickych experimentech, z duvodu snadne vojenske zneuzitelnosti, nezminuje v beznych prirodovednych casopisech, nicmene v jeho pozdni literarni tvorbe se nekolikrat vyskytuje novotvar "klu'n^", jez byl bezpochyby oznacenim finalniho produktu jeho uspesne geneticke manipulace. Asi nejpresvedcivejsim dokladem je zaver Jarovy veterinarne-teoreticke kantaty "Spravne naklonena rovina", jejiz finalni slokou se pro dnesek rozloucime: "Do kopce jen supi', funi', tezke boty rampou duni, Risa vola, zaklonen: Dam kralovstvi za klone!" Klonovacimi pokusy ve Stockholmu si Cimrman konecne vydobyl ostruhy potrebne k tomu, aby na sklonku minuleho stoleti mohl, jiz jako renomovany geneticky inzenyr, odjet s cirkusem Kludsky do Kladna klonovat klauny. Mnozi z tech klaunu si po letech zalozili politicke strany (*) a jestli neumreli, tak v nich saskuji dodnes. H. (*) Jasne cervene nosy klaunu vyvolavaly v noci atmosfericky prisvit, viditelny az z nedaleke Prahy a oznacovany obvykle jako "ruda zare nad Kladnem".
Milan Hubacek wrote: > > Zde Cimrman vyuzil svych zkusenosti z obdobi, kdy pracoval ve sklarnach v > Zeleznem Brode jako foukac skla. Placen byl ne podle poctu vyfouknutych > kusu, ale podle uhrnneho mesicniho vyfoukaneho objemu, udavaneho v kubickych > metrech. Ve svych anglicky psanych pametech sve tehdejsi praci rika "blow > job" a tento termin pouziva i ve svych kontaktech s Dolly. To ovsem mnohe vysvetluje. Nase sekce dnes v casnych rannich hodinach narazila v levotocive zatacce u Brandysa nad Labem na protijedouci uryvek, z nehoz se po predbezne analyze vyklubala cast 7. jednani Cimrmanovy veseloopery Slunecko sestitecne. Slovy, ktera nelze primo reprodukovat, si v nem (v teto fazi teprve bisexualni) Vilem stezuje, ze mu lstiva a uskocna Jarmila Hynka "vyfoukla". Ihned na miste nehody jsme uryvek resuscitovali a dospeli k zaveru, ze Jarmila Vilemovi Hynka jak se rika prebrala. Na jinem miste teze veselohry ji totiz hostinsky Sirotek tahne za nohy z lokalu ven, venku po zaprazi pod okap a behem transportu ji' vycita ze "uz zase prebrala", z cehoz jsme ziskali dojem, ze Jarmila byla na prebirani machryne. Nyni ovsem vidime, ze jsme se mylili a ze nase zavery byly unahlene. Z poznamky kolegy Hubacka jasne vyplyva, ze Vilemova stiznost se zaobira aplikaci sklarskych technik na zuslechteni mezilidskych (*) vztahu na pracovisti, v danem pripade na statku sedlaka Vymetala. Tuto interpretaci potvrzuje i postreh kolemjdouciho Krutibrka, kteremu neuslo, ze Hynek ma po vyfouknuti Jarmilou "takovy trochu skelny voci". (*) a s ohledem na Dolly by se vlastne dalo rici mezizivocisnych H.
> Date: Fri, 17 Dec 1999 18:18:50 +0100 > From: Bohumil Hlavacek> Subject: Re: Slunecko sestitecne > > ... Karel ho taky pozdravi a rika, ze leti > domu pomazlit se se svoji nafukovaci milenkou > Albetou.... Tedy, pane Hlavacku, ne ze bych chtel vyzdvihovat vysledky vaseho badani nad prispevky ostatnich sekci, ale musim uznat, ze tentokrat se vam, at uz chtene ci nechtene, podarilo uhodit hrebicek primo na hlavicku. Jak jsme zde jiz informovali, nase sekce vcera vicemene nahodou, ci presneji receno nedbalosti naseho sekcniho ridice, narazila na dosud nepublikovany uryvek z Cimrmanova "Slunecka sestitecneho" a od te doby travime veskery volny cas v nasem sekcnim suterenu listovanim v naucnych slovnicich a casopisech s celostrankovymi obrazky vice ci (pokud mozno) mene odenych fotomodelek, vedeni uprimnou snahou tento uryvek spravne interpretovat. Jedna se o maly zlomek textu, ve kterem si student Vilem stezuje, ze mu Jarmila Hynka vyfoukla. Puvodne jsme se domnivali, ze Jarmila Vilemovi Hynka jednoduse prebrala. Pote, ovlivneni expertizou pardubicke konzultacni firmy MiHu, jsme se na cas priklonili k variante vyfukovani skla, ale teprve po precteni vaseho prispevku pred nami vyvstal obraz skutecnosti ve vsi sve prostote a jednoduchosti. Jarmila mu Hynka vyfoukla, nebot tento nebyl nicim jinym nez Vilemovym nafukovacim milencem. Drobna vyznamova nuance zde pred nasimi zraky dokresluje krehkou a zranitelnou povahu studenta Vilema. Na jedne strane se nas lehce bisexualni snilek pozorne zaposlouchava do sumeni "pestrobarevneho vetru", na strane druhe mu vsak dusiva atmosfera malomesta nedava prilezitost zakusit zakazaneho ovoce primo a tak se citlivy a vecne pochybujici Vilem uchyluje k nakupu latexove figuriny Hynka. V male studentske komurce s nim pak rozmlouva o hynuti belavych par a po zhasnuti svicky a dohusteni Hynkovy ochable telesne schranky na doporucenou hodnotu s nim potajmu experimentuje. Po opetovnem rozzehnuti a ulozeni Hynka do duboveho perinaku si Vilem evokuje sve pocity a jeste zatepla je zapisuje tajnym pismem na zadni stranu nastenneho zemedelskeho kalendare. Tato interpretace Mistrova dila, jakkoliv se muze na prvni pohled jevit nestoudna a poburujici, tez vysvetluje jednu z jeho zatim ponekud obskurnich scen. Pokud si vzpominate, v okamziku kdy je sluzbukonajici Jednicka odmrsten reakcni silou hadice na hromadu toaletnich sedatek, statkar Vymetal popada sveho nafukovaciho krokodyla pod pazi a prcha z ustavu, aniz bychom se kdy dozvedeli, proc vlastni prave nafukovaciho krokodyla a ne treba zirafu. Teorie implikovana panem Hlavackem svadi k nasledujicimu scenari: pote, co se Vilem s Vymetalem nepohodne stran volneho pristupu k jeho ovci Dolly, pokousi se statkare uplatit tim, ze mu prislibi obcasne zapujcovani nafukovaciho panice Hynka. Statkar si ovsem jiz po prvni noci stezuje, ze na Hynkova mala usta se mu pri libani v neosvetlene stodole tezko trefuje a tak si po konzultaci se svym obvodnim ranhojicem radeji koupi nafukovaciho krokodyla a s nim zije stastne a spokojene az do krokodylovy predcasne smrti, zpusobene nahlym vypustenim do volne prirody. Zaverem snad jen tolik, ze vyse uvedena teorie ma take jeden pozoruhodny technologicky dusledek. Kolega Hubacek pise, ze Hynek je koci. Je-li vsak Hynek soucasne take latexovou figurinou, nezbyva nam nez konstatovat, ze Cimrman zde svetu vpodstate predstavuje prvniho autopilota. Ano, pratele, v dobe kdy vysinuty hrabe Zeppelin jeste stale sni o vzdusnem prostoru, ovladanem jeho mostroznimi vzducholodemi, v dobe, kdy bratri Wrightove obarvuji za mrzky peniz detska chrastitka, aby si vydelali na svou prvni vrtuli, Jara Cimrman jiz uvadi na scenu sveho vlastniho autopilota a co je jeste dulezitejsi - neboji se uvazat mu k rukam oprate statkarova obavaneho osmisprezi. Vot kakoj eto molodec! za hradeckou sekci, Honza Rehacek