POKUD JE VAM MENE NEZ 18 LET, TAK TENTO PRISPEVEK TED HNED VYMAZTE, NEBO SE VRATI TATINEK A UDELA VAM TAKOVY CAMBUS, ZE BUDETE KOUKAT. ******************************************************* > From: Karel Oliva> Subject: Spiritisticky' maria's^ pa'ne^ obrlajtnantkuv > > Muj vlastni vyzkum na tomto poli prinesl vysledek vskutku prekvapivy: za > sveho pobytu v Liptakove Jara chodival kazdy sobotni vecer na tamni faru za > paterem Konia's^kem (*) a podle dochovaneho utrzku z Jarova deniku (jinak > zniceneho pri liptakovskem vybuchu) se pak v uzke intimni spolecnosti > venovali spolecenske hre ci zabave, jejiz presna pravidla ci ustanoveni se > mi nepodarilo rekonstruovat, avsak: > - jejiz nazev se v deniku zachoval: "duchovni betl"
Kdysi mi nekdo rikal, ze v brnenskem nareci znamena "betle" postel. Toto by primo svadelo k domnence, ze "duchovni betl" a potazmo i "duchovni marias" se odehravaji v posteli. Uvazime-li, ze v jiste fazi sveho zivota byl Cimrman velmi zaujatym gynekologem-samoukem, musime vyslovit podezreni, ze aktivitou o ktere se kolega Oliva zminuje mohl byt i Cimrmanuv ranny gynekologicky vyzkum. Tomu by nasvedcovala i pritomnost patera Koniaska, ktery mel za ukol dohlizet, aby se prisne vedecky program nezkusenemu Cimrmanovi nevymkl z ruky a neohrozil pocestnost pacientek ze slusnych rodin.
> - dulezita az primo centralni role v ni byla prisouzena dvema > sedmam, pricemz si povsimneme pikantni podrobnosti, ze obe byly zelene, jak > vyplyva z neuplneho utrzku, na kterem lze cist > > "Anicka s Maruskou byly dneska zelene> sedmy, takze ze vseho seslo "
Zijeme ve veku vyspele elektroniky a dnes jiz neni problem rekonstruovat cely obraz z pouheho utrzku informaci. Ve spolupraci s mistnim vypocetnim centrem, ktere laskave zapujcilo nekolik superpocitacu "Cray", podarilo se nam doplnit vyse uvedeny citat o slova nachazejici se na poskozenem okraji stranky, pri cemz jsme vzali v potaz rozmery Cimrmanova deniku, hustotu jeho rukopisu i dilataci zaznamu zpusobenou dlouhym pobytem deniku ve vlhkem prostredi.
Uplny citat tedy zni:
"Anicka s Maruskou byly dneska zelene jak jsme do nich lili ty myslivce. Nepolozil je ale ani sedmy, takze ze vseho seslo."
Z tohoto vyplyva, ze Cimrman zrejme pouzival myslivce (ci jine lihoviny) jako lokalni anestetikum, ktere nezkusenym liptakovskym zenam melo usnadnit na pocatku stoleti dosti nezvykle gynekologicke vysetreni. Pripomenme si jen, ze i zkusene videnske damy jeste ve tricatych letech pri pohledu na gynekologicke kreslo omdlevaly. V Liptakove se proto tato lekarska novota stala brzy stredem zajmu obcanu a temer soucasne i predmetem drbu v hospode "U Sirotka".
Nekteri nadseni amateri se dokonce pokusili Cimrmanovy vyzkumy napodobit. Nespravna technika a take nespravna koncentrace anestetik vsak zpusobily, ze doslo k mnoha neocekavanym pocetim a posleze pochopitelne k nekolika neplanovanym snatkum, ktere znamenaly prijem pro farni pokladnici patera Koniaska. Odtud pravdepodobne jeho nevsedni osobni zajem o Cimrmanuv vyzkum. Apropos, anglicky vyraz pro snatek je "marriage", coz bylo puvodne vyslovovano po francouzsku jako "maria'z^". Koncove "z^" vsak delalo pri vyslovnosti potize, zejmena po vydatnejsi konzumaci alkoholu a tak se v hovorove cestine nakonec vyslovnost tohoto slova ustalila na "maria's^" (na pocatku stoleti znamenajici "vyzkum, provadeny gynekologem-samoukem").
Velmi zajimavy postreh kolegy Olivy, a totiz, ze nadporucicek Lukasek a generalissimus Hedvicek se ve skutecnosti velmi dobre znaji, je potvrzen i nasledujicimi dvema prispevky z minuleho tydne, ktere jsou vlastne o tomtez.
> From: Ross Hedvicek> > Neverte Rehackovi - on si dofcilku mysli, ze kubanske kleste se pouzivaji > na CASTROvani... :-)) > > ========================================================================= > From: "Jiri Lukasek, Service" > > .......skutecne cervene eso, jedna kule............................... > ...................................................................... > ................................................ do talonu hazim kuli a > cervenou sedmu .......................................................
Podle techto vysledku se zda, ze kubanske kleste byly do Evropy dovezeny jiz zacatkem tohoto stoleti ceskym cestovatelem Jarou Cimrmanem, ktery se pri navratu z Noveho Mexika musel zastavit na Kube, aby mohl zas^i't plachty ponicene tropickym hurikanem "Dalibor". V Cechach se pak kleste dostaly do rukou patera Koniaska, ktery timto ziskal velmi efektivni nastroj pro boj s nemravnosti, ktera od Cimrmanovych gynekologickych experimentu v Liptakove (a pozdeji v celych severnich Cechach) primo bujela.
Jakmile pater Koniasek zjistil, ze nektery ze spoluobcanu se chysta poslapat svatost manzelskou "duchovnim mariasem" s treti osobou, pod plastikem tmy se priplizil k inkriminovane chalupe a kdyz byla hra v plnem proudu vtrhl do loznice a hrozive mavaje kubanskymi klestemi se hrnul k posteli. Zde pak, drive nez se nacapany "gynekolog-samouk" mohl vzpamatovat, provedl maly chirurgicky ukon, zmineny v prispevku pana Hedvicka. Pamatkou na tyto jiste velmi bolestive ukony jsou jeste dodnes nektere mariasove hlasky, o kterych zase referuje ve druhe casti citace pan Lukasek.
---vytrzeni z kontextu provedla na objednavku firma SemTeX, s.r.o.
> (a dale pokracujeme s Karlem Olivou na tema "duchovni marias") > > Zda slo o: > - Jarou vymyslenou, intelektualne narocnou spolecenskou karetni hru > (podobne jako napr. bridge), jejiz pravidla, slozita na pochopeni i > aplikaci, byla pozdeji vyrazne zjednodusena a nazev byl postupne zkomolen > az na "duchovni marias", ktery ted hrava nadporucicek Lukasek > > - spiritistickou seanci ci jine vyvolavani duchu minulosti, > ci zda slo o > - pripravne schuzky spolku SUP (Sport-Umeni-Peri, viz prace > Smoljaka & Sveraka), neni zcela jasne, > > i kdyz nekolik poznamek o "duchnach" v souvislosti s programem vecera > ukazuje na moznost posledni - avsak vzhledem k Cimrmanove jazykovemu > brusicstvi nelze vyloucit ani moznost, ze slo o pokus zavest do cestiny > zenskou formu slova "duch".
Ale to snad ne, kolego Olivo, to musel byt nejaky novinarsky kach :-)
Asi tak jako kdyz v roce 1929 noviny hlasily "Krachna burze", coz znelo tak trochu jako "Narod sobe"...
Ja bych jako nejpravdepodobnejsi vysvetleni "duchny" videl perinu. Uvazime-li stale vzrustajici popularitu "duch(n)ovniho mariase" v Liptakove a postavicku patera Koniaska, neklidne bloudici zserelymi zakoutimi vesnice s kubanskymi klestemi zaludne skrytymi pod knezskym rouchem, je jasne, ze zde velmi brzy vyvstala potreba zvukove izolace. A prave duchna byla pro vysoky obsah husiho peri idealnim zvukotesnym materialem, i kdyz je nutno priznat, ze pri samotnem vysetreni ponekud ztezovala gynekologum-samoukum orientaci. Na druhe strane ovsem pri utoku ztezovala orientaci take pateru Koniaskovi a tak se peri stalo v Liptakove nakonec velmi zadanym zbozim. Vyse zmineny spolek SUP pak mohl slouzit nejen k jeho produkci, ale pri vecernim drani take k dohadovani kdo, kdy, kde a koho vlastne vysetri.
Samo slovo "duchna" je ovsem natolik tajemne, ze existuji i daleko zavlasypritazenejsi vysvetleni jeho pritomnosti v Cimrmanove deniku. Napriklad vidensky cimrmanolog prof. Fiedler se domniva, ze inkriminovanym slovem je ve skutecnosti "durchna", coz je podle neho jakysi primitivni antikoncepcni prostredek. Fiedler se v podstate opira o fakt, ze k vetsine nezadoucich otehotneni pri "duchovnim mariasi" doslo pri variante hry zvane "durch" a argumentuje dale dosud nepotvrzenou poznamkou v deniku: "budete-li hrat durcha, pouzivejte ochranu". Jeho vyvody jsou vsak natolik abstraktni, ze se z nich neda vycist ani zda se jednalo o ochranu muzskou ci zenskou. Krome toho, vezmeme-li v potaz potencialni pritomnost patera Koniaska a jeho obavanych klesti pod okny, muze se v poznamce take docela dobre jednat o ochranu policejni (i kdyz priznavam, ze "durchna" mi zni spise jako orientalni mena, nez jako oznaceni elitni jednotky poradkovych sil).
Suma sumarum tedy musime konstatovat, ze krome tri hypotez prednesenych kolegou Olivou, je zde i primo fyzicka moznost, ze "duchovni marias" byl "amaterskym gynekologickym vysetrenim provadenym v perinach a vedouci posleze k neplanovanemu snatku". Pochopitelne ani tim neni skala moznosti vycerpana a doufame, ze v budoucnosti se nektery cimrmanologicky tym k teto zajimave kapitole v historii obce Liptakov vrati.
Zaverem snad jen tolik, ze i Cimrman se casem dostal do pokrocilejsiho veku a i pres aktivni cinnost v SUP a vytecnou fyzickou kondici se mu uz tu a tam na marias nedostavalo dechu. Presto si rad v nedeli odpoledne zapalil virzinko, pohodlne se usadil ve sve gynekologicke ordinaci a probiraje se kartami svych davnych pacientek, vzpominal na stare casy. A kupodivu i dnes davaji nekteri panove, daleko mladsi nez Cimrman, prednost mariasi s kartami pred mariasem abych tak rekl "duchovnejsim". Nu, jak rikaval neboztik Uljanov: "Kazdy podle svych moznosti, kazdemu podle jeho potreb."
za hradeckou sexy
Honza Rehacek
ps. Dalsi zajemce o problematiku karetnich her odkazujeme na knihu "Pravidla lizaneho mariase", kterou vydalo nakladatelstvi Svrsek v roce 1992, a jejimz mottem se pro dnesek rozloucime: "Pri mariasi je nejdulezitejsi davat pozor, kdo vyhazuje spodky."